24/3–2/4 Leif Mattsson

Utställningar våren 2017 Sjögatan sju

24/3–2/4 Leif Mattsson, Stockholm
Leif Mattsson, konstnär och konstkritiker, är född 1954 i Göteborg och bosatt och verksam i Stockholm. Åren 1973–1980 studerade han vid Konstfack, och sedan dess har han haft flertalet separatutställningar och offentliga utsmyckningar. I Leif Mattssons uttrycksfulla måleri möter dagens formspråk, med referenser till film, poesi och graffitti, konsthistoriska influenser.

10/3–19/3 Talel Dayekh, Göteborg
Talel Dayekh är född och uppvuxen i Sundsvall och jobbar heltid som konstnär med måleri. För snart två år sedan tog han sin kandidatexamen vid Konsthögskolan Valand, Göteborg, och hösten 2016 belönades Talel Dayekh med landstinget Västernorrlands stora kulturstipendium. Senare i år gör han artist-in-residence i Detroit, USA. Fredag 10 mars är Talel Dayekh på galleri Sjögatan sju och visar sitt starka, uppmärksammade måleri.

17/2–26/2 Arne Frifarare, Stockholm
Arne Frifarare (f.1956), utbildad på Konsthögskolan, Stockholm 1982–1987, har haft ett flertal separatutställningar och är representerad hos Statens konstråd, Sveriges allmänna konstförening, kommuner och landsting. Frifarare har beskrivits som en målarpoet som fyller sina bilder med fantasi där han bygger en värld mellan den vuxna människans minnen och barnets lek. Återkommande är de små figurerna i färgfyllda miljöer.

27/1–5/2 Berta Hansson
Vernissage: fredag 27 januari kl 15.00, Sjögatan sju
Föredrag: fredag 27 januari kl 13:30, Kulturmagasinet
”Sara Rara och Berta Hierta – ett panelsamtal om Sara Lidman och Berta Hansson”. Under trettio år hade författarinnan Sara Lidman och konstnärinnan Berta Hansson en tät vänskap. Om dessa kulturpersonligheter och deras vänskap samtalar författarinnan Gunilla Carlstedt och Birgitta Larsson, systerdotter till Berta Hansson. Avgift: 50 kr. Bokning: senast 26 januari till SUS eller SKF. Direkt efter panelsamtalet, kl 15.00, hälsar Sundsvalls Konstförening välkommen till vernissage med Berta Hanssons konst, Galleri Sjögatan Sju.

14 januari Vinstutlämning
Utlämning av konstverk till vinnare i konstlotteriet.
På plats talar vinnaren om vilket verk hon eller han väljer.
14.00 Utlämning av konstverk till vinnare 1–15
14.30 Utlämning av konstverk till vinnare 16–25
12.00 Förvisning av konstverk

Öppettider på Sjögatan sju när utställning pågår