Jeff Lindahl 6/10–15/10

Våren 2017

24/3–2/4 Leif Mattsson, Stockholm
Leif Mattsson, konstnär och konstkritiker, är född 1954 i Göteborg och bosatt och verksam i Stockholm. Åren 1973–1980 studerade han vid Konstfack, och sedan dess har han haft flertalet separatutställningar och offentliga utsmyckningar. I Leif Mattssons uttrycksfulla måleri möter dagens formspråk, med referenser till film, poesi och graffitti, konsthistoriska influenser.

10/3–19/3 Talel Dayekh, Göteborg
Talel Dayekh är född och uppvuxen i Sundsvall och jobbar heltid som konstnär med måleri. För snart två år sedan tog han sin kandidatexamen vid Konsthögskolan Valand, Göteborg, och hösten 2016 belönades Talel Dayekh med landstinget Västernorrlands stora kulturstipendium. Senare i år gör han artist-in-residence i Detroit, USA. Fredag 10 mars är Talel Dayekh på galleri Sjögatan sju och visar sitt starka, uppmärksammade måleri.

17/2–26/2 Arne Frifarare, Stockholm
Arne Frifarare (f.1956), utbildad på Konsthögskolan, Stockholm 1982–1987, har haft ett flertal separatutställningar och är representerad hos Statens konstråd, Sveriges allmänna konstförening, kommuner och landsting. Frifarare har beskrivits som en målarpoet som fyller sina bilder med fantasi där han bygger en värld mellan den vuxna människans minnen och barnets lek. Återkommande är de små figurerna i färgfyllda miljöer.

27/1–5/2 Berta Hansson
Vernissage: fredag 27 januari kl 15.00, Sjögatan sju
Föredrag: fredag 27 januari kl 13:30, Kulturmagasinet
”Sara Rara och Berta Hierta – ett panelsamtal om Sara Lidman och Berta Hansson”. Under trettio år hade författarinnan Sara Lidman och konstnärinnan Berta Hansson en tät vänskap. Om dessa kulturpersonligheter och deras vänskap samtalar författarinnan Gunilla Carlstedt och Birgitta Larsson, systerdotter till Berta Hansson. Avgift: 50 kr. Bokning: senast 26 januari till SUS eller SKF. Direkt efter panelsamtalet, kl 15.00, hälsar Sundsvalls Konstförening välkommen till vernissage med Berta Hanssons konst, Galleri Sjögatan Sju.

14 januari Vinstutlämning
Utlämning av konstverk till vinnare i konstlotteriet.
På plats talar vinnaren om vilket verk hon eller han väljer.
14.00 Utlämning av konstverk till vinnare 1–15
14.30 Utlämning av konstverk till vinnare 16–25
12.00 Förvisning av konstverk

Hösten 2016

23/9–2/10 Henry Diltz, fotokonst, Los Angeles

14/10–23/10 Kerro Holmberg, måleri, Stockholm

11/11–20/11 Britt Ingrid Persson, keramiker från Stockholm och Åsa Hällgren Lif, målare från Stockholm

25/11–4/12. Konstnärer från Hälsingland och Ångermanland
En vandringsutställning i samarbete med Landstinget i Västernorrland. Under 2017 går utställningen vidare till Matfors, Ånge, Kramfors, Örnsköldsvik och Härnösand. Deltagande konstnärer är: Lena Andersson, Samuel Andersson, Max Book, Christer Carlstedt, Olle Gustafsson, Michael Hardt, Ann-Kristin Källström, Linda Lasson, Barbro Löfstedt, Per N Ricklund, Sara Vide Ericson och Anders Åberg.

10/12–11/12 Vinsutställning

Våren 2016

29/1–7/2 Per Sångberg

19/2–28/2 12 MÄN
Konstnärer med Medelpadsanknytning:
Olof Ahlström, Erik Berglin, Christian Beijer, Talel Dayekh, Herman Englund, Björn Gimstedt, Lars-Åke Högstedt, Erik Lindström, Johan Mauritzon, Stig Sjölund, Fredrik Wimmercrantz, Emil Österholm

11/3–20/3 Anna Erlandsson
Anna Erlandsson är konstnären bakom 2016 års grafiska blad i Sundsvalls Konstförening.

15/4–24/4 Fredrik Lindberg

Hösten 2015

25/9–4/10 Xylon
Kristina Anshelm, Bertil Almlöf, Annikka Arvidsson, Patrik Berg, Stefano Beccari, Lena Blohmé, Göran Boardy, Christer Carlstedt, Christel Copp, Ole Drebold, Hans Eliasson, Lars Eriksson, Eva Forsberg, Camilla Gunnar, Kjell Hellström, Tomas Herngren, Anders Karlsson, Maret Sturedotter Kjellberg, Karin Klöör, Maria Lagerborg, P-O Larsson, Hans Lindh, Fredrik Lindqvist, Jeanette Lindstedt, Ronald Miller, Helena Mellin, Eva Mossing-Larsen, Kristina Munklinde, Sven Rune Notanius, Bertil Olson, Göran Persson, Marja Ruta, Olof Sandahl, Staffan Schönberg, Denis Steen, Peter Sternäng, Ingela Svensson, Kersti Söderström-Ergon, Yuping Wang, Ulla Wennberg, Anna Karin Westin, Ulla-Carin Winter och Amalia Årfelt.
Workshop i samband med utställningen Xylon

9/10–18/10 Maria Sivander

6/11–15/11 Joseph Davey

27/11–6/12  Lina Bjerneld

11/12–13/12 Vinstsutställning

Våren  2015

16/1–18/1: Vinstutlämningsutställning

30/1–8/2: Elva kvinnor: Kvinnliga konstnärer med Medelpadsanknytning
Karin-Mamma Andersson, Marianne Degerman, Kirstie Ekelund, Ingela Hamrin, Åsa Larsson, Sylvia Lidberg, Ulrika Lönnå, Lisbeth Malm, Birgitta Samuelsson, Nina Svensson, Ulla-Carin Winter

20/2–8/3 ”Suffering”
Jimmy Dahlberg, Ekta (Daniel Götesson), Henrik Eriksson, Karin Karlsson, Nils Kristofersson, Emma Löfström, Ollio (Jonathan Josefsson), Raha Rastifard, Linnéa Sjöberg

13/3–29/3: Cecilia Hultman

Sundsvalls konstförening 80 år, samarbete med Sundsvalls museum
Vernissage & föredrag Cecilia Hultman samt föreläsningar med:
Claes Moser, konstexpert i bland annat Antikrundan, SVT.
Ann-Christin Nykvist, ordförande Sveriges konstföreningar.
Niklas Fagerholm, lektor grafisk design Mittuniversitetet.
Börje Alström, ordförande Sundsvalls konstförening.

Hösten 2014

2/10–5/10 Kjell Nilsson Mäki